Ναυτικές Γνώσεις 23.03.2009

Οδήγηση στον Καιρό


Mικρά κόλπα οδήγησης από έμπειρους κυβερνήτες θα μπορέσουν να κάνουν την οδήγηση στο σκάφος πιό ξεκούραστη και πιο ασφαλή.Δέν χρειάζεται να εξηγήσουμε ποιός νόμος της φυσικής επιδρά στο σκάφος μας,όταν δίνουμε μία γκαζιά,αλλά μας ενδιαφέρει τό αποτέλεσμα που θα έχουμε.
Οταν έχει καιρό στην θάλασσα πράγμα οχι σπάνιο τους καλοκαιρινούς μήνες 5-6 bf μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τα ενοχλητικά κύματα με τα όπλα που έχουμε στα χέρια μας.Τα όπλα δέν είναι άλλα από το τιμόνι,το γκάζι,και το trim.Προσοχή δεν θέλω να σας αυξήσω την ταχύτητα στόν καιρό αλλά να την κάνω ποιοτικότερη και πιστέψτεμε εσείς που δεν γνωρίζετε τα μυστικά σιγά σιγά θα ανακαλύψετε πράγματα που θα σας κάνουν πιό εύκολη την οδήγηση.Επειδή το θέμα είναι τεράστιο σε όγκο θα το αναπτύξω απλά και κατανοητά και τις απορίες της συζητάμε μετά την ολοκλήρωση της παρουσίας.

Ο ΚΑΙΡΟΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙ ΜΑΣ

Ισως είναι ο καιρός που δεν προβληματίζει πολλούς αλλά είναι ο καιρός που θα σας κάνει μούσκεμα.Βάζουμε το trim στήν μέση περίπου του τριμόμετρου και προσπαθούμε να παίξουμε με το τιμόνι περισσότερο παρά με το γκάζι.Αν έχουμε βρεί μία ασφαλή ταχύτητα που το σπρέι δεν προλαβαίνει να μπει στό φουσκωτό τότε όλα ειναι καλά και ασφαλή.Αν ο καιρός δεν μας επιτρέπει να αναπτύξουμε τέτοια ταχύτητα τότε καταφεύγουμε στο τιμόνεμα ως εξής: Οσο είμαστε μέσα στο αυλάκι του κύματος δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα,το πρόβλημα θα εμφανιστή όταν είμαστε στην κορυφή του κύματος και αν θεωρητικά έχουμε τον καιρό από αριστερά μας τότε κάνουμε την εξής κίνηση αστραπιαία:Την στιγμή που θα μας βρεί το κύμα στήν αριστερή μεριά κοφτή τιμονιά προς τα δεξιά και αμέσως επαναφορά προς τα αριστερά.Μέ αυτό τον τρόπο αποφεύγετε το μπουγελάκι που παραμονεύει και διορθώνω την πορεία μου μέσα στο αυλάκι που είναι πιο καλά τα πράγματα.Αν συνεχίσετε με αυτόν τον τρόπο είναι σίγουρο οτι θα γλυτώσετε αρκετό σπρέι και φυσικά αν ο καιρός είναι στήν δεξιά μεριά κάνουμε αντίθετη τιμονιά.

Ο ΚΑΙΡΟΣ ΠΡΥΜΑ

Εύκολος θεωρητικά καιρός,χωρίς μεγάλες δυσκολίες αλλά ενα στιγμιαίο λάθος μπορεί να μας οδηγήσει στο κάρφωμα του φουσκωτού με συνέπειες άσχημες.Εδώ χρειάζεται το trim να είναι επάνω τόσο ώστε να μην χρειάζεται να κοπανιώμαστε στα κύματα αλλά ούτε στην κατάβαση του κύματος να μπαίνει νερό από την πλώρη στο ντέκ.Συνήθως στα ¾ του trim είναι αρκετά για ποιοτική οδήγηση όπως επίσης χρειάζεται να παίξουμε και με το γκάζι,Στην ανάβαση του κύματος χρειάζεται να δώσουμε λίγο γκάζι παραπάνω και αντίθετα πρέπει να κάνουμε λίγο κράτει στην κατάβαση του κύματος.Για τους πιό γρήγορους υπάρχει και ο συνδιασμός και τον δύο γκάζι trim αλλά όταν έχεις οικογένεια στο σκάφος καλό είναι να αποφεύγεται.

Ο ΚΑΙΡΟΣ ΣΤΗΝ ΜΑΣΚΑ ΜΑΣ

Εδω θα φανεί ο καλός ο καπετάνιος γιατί πρέπει να πάρει αποφάσεις για το αν θα αντιμετωπίσει όρτσα τον καιρό η θα πρέπει να κάνει πολλά μίλα παραπάνω βαζοντας τον καιρό στις 45΄ η και πλάι φθάνοντας στον προορισμό του με την τεχνική της παράλληλης πλεύσης ως προς το σημείο προορισμού.Θα αντιμετωπίσουμε όμως τον καιρό κατάπλωρα ως εξής :αν θεωρητικά μπορούμε και ταξιδεύουμε με ενα ύψος κύματος που μας επιτρέπει να έχουμε ταχύτητα γύρω στου12-16 knts ,τότε για να αποφύγουμε τα ενοχλητικά κτυπήματα της γάστρας πρέπει να κατεβάσουμε το trim προς το τέρμα ,προσοχή όμως θα το κατεβάσουμε τόσο ώστε να μην επιρεάζεται το τιμόνι μας δηλαδή να μήν βαρύνει γιατί δεν θα έχουμε καλό τιμόνι αλλά κυνδινεύουμε και να μας κοπεί η ντίζα τιμονιού απο την πίεση που θα ασκούμε στο τιμόνι.Πώς περνάμε λοιπόν πάνω απο ένα κύμα κατάπλωρα; Εχουμε το αριστερό χέρι στο τιμόνι και το δεξί στο γκάζι,το trim εκεί που είπαμε και την ώρα που περνάει το κύμα κάτω απο την γάστρα μας δεν κόβουμε ποτέ το γκάζι για να μην κτυπηθούμε αλλά αντίθετα μία μικρή γκαζιά είναι ότι καλύτερο γαι να προσγειωθεί ομαλά το φουσκωτό βρίσκοντας σημείο στήριξης πρώτα στην προπέλα και μετά στην γάστρα,όταν θα πατήσει όλη η γάστρα στο νερό τότε θα κόψουμε το γκάζι γαι να έχουμε την ταχύτητα που θέλουμε.Προσοχή για να το καταλάβετε την γκαζιά δεν την παίζουμε όταν το κύμα είναι στην πλώρη μας αλλά την ώρα που σχεδόν έχει περάσει κατά τα 2/3 το σκάφος και είναι έτοιμο να πέσει στο νερό.Εκεί ακριβώς χρειάζεται και η εμπειρία του κυβερνήτη και σίγουρα το κτύπημα θα είναι λιγότερο.Το σκάφος που δεν έχει καλό ζύγισμα και λόγο της μη σωστής κατανομής βαρών θα προσγειωθεί με κτύπημα από την μεριά που είναι το βάρος αλλά και εδώ υπάρχει λύση.Αν το σκάφος γέρνει πρός τα αριστερά τότε μαζί την γκαζιά στιγμιαία στρίβουμε το τιμόνι δεξιά και το αφήνουμε να επανέλθει την ώρα που θα πατίσει όλη η γάστρα στο νερό και φυσικά το αντίθετο όταν το σκάφος γέρνει προς τα δεξιά.

by ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΓΚΟΝΟΣ