Το ραντάρ αποτελεί ένα από τα βασικότερα ηλεκτρονικά όργανα πλοήγησης και ανίχνευσης εμποδίων στη ναυτιλία. Η σωστή ρύθμιση των παραμέτρων του, όπως το κέρδος (gain), ο θόρυβος θαλάσσης (sea clutter) και ο θόρυβος βροχής (rain clutter), επηρεάζει σημαντικά την απόδοση και την ασφάλεια κατά την πλοήγηση.
Το κέρδος αναφέρεται στην ενίσχυση του σήματος που λαμβάνει ο δέκτης του ραντάρ. Με την αύξηση του κέρδους γίνεται πιο ευαίσθητο στην ανίχνευση αντικειμένων μικρότερης διαμετρήματος ή μεγαλύτερης απόστασης, αλλά ταυτόχρονα αυξάνεται και ο θόρυβος. Η υπερβολική ρύθμιση του κέρδους μπορεί να προκαλέσει ψευδείς στόχους λόγω ακτινοβολίας από τα κύματα ή βροχή.
Πρόκειται για τις ανεπιθύμητες αντανακλάσεις που προέρχονται από την επιφάνεια της θάλασσας, ειδικά σε περιβάλλοντα με έντονα κύματα ή κυματισμό. Ο θόρυβος αυτός εμφανίζεται ως διάχυτο «ψευδές» ερωτηματικό στην οθόνη και μπορεί να καλύψει πραγματικούς στόχους.
Για την αντιμετώπισή του χρησιμοποιούνται τεχνικές όπως η ρύθμιση των παραμέτρων:
Αφορά ανακλάσεις του ραντάρ που προκαλούνται από σταγόνες βροχής ή θύελλες. Συνήθως εμφανίζεται ως εκτεταμένη, ομοιόμορφη φωτεινή περιοχή. Η βροχή μπορεί να μειώσει δραστικά την εμβέλεια και την απόδοση του ραντάρ.
Οι τεχνικές περιορισμού περιλαμβάνουν:
Η βελτιστοποίηση των ρυθμίσεων ενός ραντάρ αφορά την ισορροπία μεταξύ ευαισθησίας και απόρριψης θορύβου, προκειμένου να εξασφαλιστεί αξιόπιστη ανίχνευση εμποδίων και να μειωθούν οι ψευδείς συναγερμοί. Η γνώση της συμπεριφοράς του ραντάρ υπό συνθήκες θάλασσας και βροχής και η δυνατότητα προσαρμογής των ρυθμίσεων βάσει αυτών, είναι κρίσιμη για τη ναυτική ασφάλεια.